آخرين آواز قو

 

 

 ( آخرين آواز قو ) بازكاوي شخصيت و عملكرد شيخ فضل الله نوري براساس « آخرين برگ» زندگي او، و « فرجام» مشروطه ...

 

آخرین آواز قو! (بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضل الله نوری) براساس  "آخرین برگ"  زندگی او، و " فرجام"  مشروطه

نویسنده : علی ابوالحسنی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۸۵۰۹۰۷
رده دیویی : ۹۵۵.۰۷۵۰۹۲
قیمت : ۱۸۰۰۰
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۸۴
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۳

کد کتاب : ۱۲۷۷۱۶۴

 

برگرفته از متن كتاب

" ... شيخ فضل الله، به عنوان يك شخصيت موثر و تاريخ ساز كه برخلاف موج رايج زمانه (غربزدگي) شنا كرده است، بيش از 70 سال همواره آماج سخت ترين دشنام ها و نسبتهاي سوء قرار داشت و در اين مدت كمتر كسي به دفاع از او برخاست يا مجال حمايت از او را يافت. با طلوع خورشيد انقلاب اسلامي، وضع جديدي پيش آمد و به دليل همسويي وجه « اسلامي» انقلاب با «اصول» انديشه و تفكر آن مرحوم، ميدان ... "

 

توصيه هاي امام خميني به جوانان

توصيه هاي امام خميني به جوانان

نوبهار جواني زيباترين فصل عمر انسان‏ها است كه گل‏هاي رشد و بالندگي انسان در آن فصل مي‏شكفد. بزرگ‏مرداني كه قله‏هاي كمال را درهم نورديدند، بيشترين استفاده را از روزگار جواني خود كرده‏اند و گام‏هاي بلند زندگي خويش را در آن دوران برداشته‏اند. عالم رباني حضرت امام خميني از جمله افرادي بود كه هم خود بيشترين بهره را از جواني خويش برد و هم ديگران را از استفاده بهتر از جواني توصيه مي‏فرمود؛ يكي از ياران امام خميني مي‏گويد: ماه شعبان خدمت امام رسيدم مفاتيح دستشان بود و مي‏خواستند دعاهاي مخصوص ماه شعبان را بخوانند تا رفتم دستشان را ببوسم كه مرخص شوم، فرمودند: "هر كاري كه مي‏خواهي بكني در جواني بكن، در پيري بايد بخوابي و ناله كني. "

جواني‏ها و عيش و نوش‏هاي آن بسيار زودگذر است كه من خود همه مراحلش را طي كردم و اكنون با عذاب جهنمي آن دست به گريبانم و شيطان دروني دست از جانم بر نمي‏دارد تا - پناه به خداي تعالي - آخر ضربه را بزند، ولي يأس از رحمت واسعه خداوند خود از كبائر عظيم است و خدا نكند كه معصيت كاري مبتلاي به آن شود.

به تعبير مولي‏الموحدين اميرالمؤمنين عليه‏السلام دو چيز است كه جز كسي كه آن را از دست داده، قدرش را نمي‏داند: جواني و تندرستي.

 

ادامه نوشته

روز جوان مبارک

 

نسل جوان را به جهان رهبري
جلوه ي توحيد، علي اکبري
هر که هواي رخ احمد کند
در تو تماشاي پيمبر کند

* ولادت باسعادت سرو باغ احمدي، آينه ي محمدي و  روز جوان مبارک باد *

 

attachment (2).jpg

تعطیلات تابستانی بچه شرور برای نوجوانان

 

تعطیلات تابستانی بچه شرور برای نوجوانان

نویسنده : لول - شیلا

مترجم : کلهر - مژگان
ویراستار : بروجردی - احمد
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۷/۲۷
رده دیویی : ۸۲۳.
قطع : جیبی
جلد : گلاسه
تعداد صفحه : ۳۲
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۷۳۲-۰۱-۱

 

در این کتاب از مجموعه کتاب جمعه سه داستان کوتاه برای نوجوانان به فارسی ترجمه شده است که عبارت‌اند از : همبازی ، مادر چمنزار و تعطیلات تابستانی بچه شرور . داستان کوتاه آخر درباره دخترک شروری است به نام آنجلا که در مدرسه شبانه روزی و خانه به کارهای شیطنت‌آمیز دست می‌زند . او کم حوصله است و کتاب خواندن و نقاشی کردن و روسری بافتن را دوست ندارد .بلکه همواره سعی دارد برای دیگران توطئه نموده مشکل ایجاد کند ;از این رو ....    

 

چگونه به كتاب‌خوانی عادت كنیم؟

 

توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد كتاب‌خوانی

نیم‌ساعت‌ها!
كتابخوانى را بايد جزو عادات خودمان قرار دهيم. به فرزندانمان هم از كودكى عادت بدهيم كتاب بخوانند؛ مثلاً وقتى مى‌خواهند بخوابند، كتاب بخوانند. يا وقتى ايام فراغتى هست، روز جمعه‌اى هست كه تفريح مى‌كنند، حتماً بخشى از آن روز را به كتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها كه نوجوانان و جوانان محصّل، تعطيل‌اند حتماً كتاب بخوانند. كتاب‌هايى را معيّن كنند، بخوانند و تمام كنند. افرادى كه كار روزانه دارند مثلاً كارمند ادارى، كارگر، كاسب و يا كشاورز هستند وقتى به خانه مى‌آيند، بخشى از زمان را گرچه نيم‌ساعت براى كتاب خواندن بگذارند.

چقدر كتاب‌ها را در همين نيم‌ساعت‌ها مى‌شود خواند! بنده دوره‌هاى بيست جلدى و بيست و چند جلدى كتاب را در همين فاصله‌هاى ده دقيقه، بيست دقيقه و يك ربع ساعته خوانده‌ام. پشت اين كتاب‌ها را هم يادداشت مى‌كنم كه معلوم باشد. شايد صدها جلد كتاب را همين‌طور در اين فاصله‌هاى كوتاه ده دقيقه‌اى خوانده‌ام. بسيارى از افراد را هم مى‌شناسم كه اين گونه‌اند.
مصاحبه پس از بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب - 19/2/1369

پیش از خواب!
در منزل خود من، همه‌ى افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم، تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه‌ى افراد خانه‌ى ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه‌ى خانواده‌‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقع من، اين است. بايد پدر‌ها و مادر‌ها، بچه‌‌ها را از اول با كتاب، محشور و مأنوس كنند. حتى بچه‌‌هاى كوچك بايد با كتاب انس پيدا كنند.
مصاحبه در جريان بازديد از نمايشگاه كتاب - 26/02/1374

فرصت‌های اندك
من مى‌خواهم خواهشى از مردم بكنم و آن اين است: كسانى كه وقت‌هاى ضايع ‌شوند‌ه‌اى دارند؛ مثلاً به اتوبوس يا تاكسى سوار مى‌شوند، يا سوار وسيله‌ى نقليه‌ى خودشان هستند و ديگرى ماشين را مى‌راند، يا در جا‌هايى مثل مطب پزشك در حال انتظار به سر مى‌برند و به‌ هرحال اوقاتى را در حال انتظار به بى‌كارى مى‌گذرانند، در تمام اين ساعات، كتاب بخوانند. كتاب در كيف يا جيب خود داشته باشند و در اتوبوس كه نشستند، كتاب را باز كنند و بخوانند. وقتى هم به مقصد رسيدند، نشانى لاى كتاب بگذارند و باز در فرصت يا فرصت‌هاى بعدى آن را باز كنند و از همان‌جا بخوانند.

بنده خودم چند جلد قطور از يك عنوان كتاب را در اتوبوس خواندم! قضيه مربوط به قبل از انقلاب است كه چند روزى براى انجام كارى از مشهد به تهران آمده بودم... وضعيت و فضاى اتوبوس‌هاى آن روزگار براى ما خيلى آزار دهنده بود و نمى‌توانستيم تحمل كنيم. دلم مى‌خواست سرم پايين باشد و خواندن كتاب در چنين وضعيتى بهترين كار بود. ساعتى را كه به اين حالت مى‌گذراندم احساس نمى‌كردم ضايع مى‌شود. آن وقت‌ها تقريباً يك‌ساعت طول مى‌كشيد تا آدم با اتوبوس از جايى به جاى ديگر مى‌رفت. بعضى وقت‌ها اين جابجايى كمتر يا بيشتر هم طول مى‌كشيد. به‌هرحال چنين يك‌ساعت‌هايى را احساس نمى‌كردم كه ضايع مى‌شود؛ چون كتاب مى‌خواندم.
مصاحبه در پايان بازديد از نهمين نمايشگاه بين‌المللى كتاب تهران - 22/02/1375

به‌جای آگهی تلویزیونی

گاهى مى‌بينيد يك نفر پاى تلويزيون نشسته و منتظر يك فيلم است. تلويزيون آگهى تبليغاتى پخش مى‌كند و گاهى پخش تبليغات بيست دقيقه طول مى‌كشد. يك‌وقت است كسى به آن تبليغات احتياج دار؛ اما كسى كه احتياج ندارد آگهی‌‌هاى تبليغاتى را ببيند، اين بيست دقيقه را چرا بى‌كار بنشيند!؟ يك كتاب دمِ دستش باشد؛ بردارد و بيست دقيقه مطالعه كند. اگر مردم ما عادت كنند كه از اين وقت‌هاى ضايع‌شونده براى مطالعه‌ى كتاب استفاده كنند، جامعه خيلى پيش خواهد رفت و فرهنگ كشور، خيلى ترقى خواهد كرد
 
 

                                  attachment.jpg

کتاب های موردعلاقه ی بچه ها

بچه ها برای خرید کتاب به چه چیزهایی توجه می کنند؟

کتاب های موردعلاقه ی بچه ها

بزرگترها برای خرید کتاب بیشتر جذب کتاب هایی می شوند که از دوستانشان درباره آن کتاب شنیده اند یا جذب کتاب های نویسندگان مطرح و نام آشنا می شوند. آنها کتاب ها را طبقه بندی می کنند و بنا به علاقه شان کتاب مورد دلخواهشان را می خرند؛گرچه طراحی روی جلد در فروش و استقبال از کتاب بسیار مهم است اما در بزرگترها، به ویژه کتابخوان های حرفه ای این مسئله در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

اما دنیای کودکان فارغ از هر گونه نظم و طبقه بندی است. قوه بینایی کودکان بسیار قوی است و آنها طبق آنچه می بینند تصمیم می گیرند. بچه ها برای خرید کتاب نه به موضوع کتاب و نه به پیشنهاد دوستانشان اهمیت می دهند . ویژگی های کتاب های محبوب کودکان عبارتند از :

1 - جلد مصور و زیبا : کودکان بیشتر کتاب هایی را دوست دارند که مصور و جلد زیباتری داشته باشد. آنها بیشتر جذب کتاب هایی می شوند که در آن تصاویر و نقاشی وجود داشته باشد و اگر کتابی چنین ویژگی هایی داشته باشد برای بچه ها بسیار محبوب خواهد بود.

ادامه نوشته

كودكان و تعطيلات تابستاني

 

تابستان نزدیك است، همان فصلی كه كودكان از ماه‌ها قبل انتظار آن را می‌كشند و برای آن روزشماری می‌كنند. حتی دراین‌باره با شما و دوستان خود سخن‌ها داشته‌اند و برای گذراندنش نقشه‌هایی در ذهن پرورانده‌اند.همچنین ایام تابستان برای كودكان ایام خوشی است، روزهای شادی و نشاط است، ایام وعده‌ها و وعیدهاست، روزهای فراغت و استراحت است، ایام گردش و تفریح است و از همه مهم‌تر ایام درس و مشق نداشتن و بی‌دردسر زندگی كردن است.

تفریح از مسائل مهم زندگی و نیاز به تفریح طبیعی و فطری است و باید در تمام دوران عمر برآورده شود. در هر سنی تفریح مناسب، لذت‌بخش و نشاط‌آور است.

هرچه كارها و فعالیت‌های اجتماعی، تلاش‌های تحصیلی و حرفه‌ای بیشتر باشد، احتیاج به تفریح بیشتر احساس می‌شود. زیرا در اثر كار اعصاب خسته می‌شود و تفریح موجب می‌شود انسان نیرویی تازه همراه با نشاطی نوین به دست آورد و آمادگی بیشتری برای كار و فعالیت پیدا كند.

بنابراین تفریح از كودكی تا پیری برای همه افراد لازم و ضروری است.

ادامه نوشته

کتاب‌خوانی برای نوزاد

 

کودک و کتاب

از آن‌جا که "کل یوم!" مشکل کتاب و کتاب‌خوانی در کشور حل شده است و ایران روی سکوی نخست کتاب‌خوانان قرار گرفته و دیگر هیچ گونه نگرانی بابت عدم توجه ملت شریف، به مقوله‌ی با اهمیت کتاب وجود ندارد و به عبارتی کتاب در سبد خانواده‌ها جا گرفته، برنامه‌ای هم برای سوق دادن "نوزادان" به سوی مطالعه‌ی کتاب ترتیب دادیم تا خیالمان را بابت فرهنگ راحت شود.

قضیه از این قرار است که در خبرها آمده: "کتاب‌دار یکی از کتاب‌خانه‌های کشور گفته است: والدین اغلب تصور می‌كنند كه كتاب خواندن برای نوزاد كار بی فایده‌ای است. ‌در حالی ‌كه اگر مادر كنار فرزند بنشیند و كتاب مناسبی برایش انتخاب كند، آمادگی و اشتیاق وی را برای یادگیری مشاهده خواهد كرد."

البته کتاب‌دار محترم به این اکتفا نکرده و ادامه داده که: "اگر والدین یا مربی هنگام خواندن كتاب، انگشت خود را زیر خط ‌های نوشته شده قرار دهد، توجه وی به مطالب بیشتر می‌شود و به این ترتیب علاقه به مطالعه در نوزاد شكوفا خواهد شد. چنین نوزادی هنگامی كه بزرگ شد، خود به سوی مطالعه در موضوعات گوناگون خواهد رفت‌."

این کتاب‌دار محترم برای شیرفهم‌تر شدن والدین ایرانی مطلب را تشریح کرده و فرموده است: "كتاب‌هایی مقوایی انتخاب كنید كه عكس‌هایی بزرگی داشته باشد. بهتر است هر صفحه موضوعات زیادی نداشته باشد. همان‌طوری كه قدرت تمركز نوزاد در هشت هفته اول زندگی پیشرفت می‌كند می‌تواند كتاب را هم بیشتر و بیشتر درك كند."

والدین اغلب تصور می‌كنند كه كتاب خواندن برای نوزاد كار بی فایده‌ای است. ‌در حالی ‌كه اگر مادر كنار فرزند بنشیند و كتاب مناسبی برایش انتخاب كند، آمادگی و اشتیاق وی را برای یادگیری مشاهده خواهد كرد

ایشان وقتی مشاهده کرد که جماعت از تعجب خشکشان زده و به قول گفتنی شوکه شده‌اند، گفت: "نوزاد عاشق نگاه كردن به عكس ها و تصاویر كودكان دیگر است و چهره اشخاص توجه او را خیلی به خود جلب می‌كند. مخصوصاً اگر چشمانی بزرگ داشته باشد و بخندد. در هنگام خواندن كتاب به این تصاویر اشاره كنید و درباره آن‌ها با وی حرف بزنید و سایر افراد خانواده را به این كار تشویق كنید."

این کتاب‌دار گرامی که در یکی از استان‌های غرب کشور مشغول به فعالیت است ادامه دارد: "وقتی قدرت تمركز نوزاد كامل شد و شروع به فهم تصاویر و در آوردن صداهای بیشتری از خود كرد كتابهایی كه جزییات آن كمی بیشتر است به وی نشان دهید و برایش داستان بخوانید."

ایشان در خاتمه اضافه کرد: "نوزاد عاشق آن است كه به حالت صداها و آهنگ كلام شما درحالی كه روی پای شما نشسته است گوش بدهد. اگر نوزادمان به اندازه‌ای بزرگ شده كه خود می‌تواند در مورد اشیاء اظهارنظر كند پس باید به علایق وی، كتاب را انتخاب كنیم. به عنوان مثال اگر نوزاد به گربه همسایه توجه كند والدین كتابی را در مورد گربه تهیه كند. اگر چنین كار‌هایی انجام شود نه تنها ارتباط با فرزند تقویت می‌شود بلكه علاقه به مطالعه لذت از آن را برایش به وجود می‌آورد‌."

در انتها یادآور می‌شویم: علی‌رغم این که حوزه‌ی مربوطه‌ی ما کتاب است و لاغیر، اما به تمامی مسوولین، در بخش‌ها و نهادهای کشور توصیه می‌کنیم از این شیوه در همه‌ی بخش‌ها استفاده کرده و نوزادان عزیز را در بخش‌های مختلفی مانند: بیوتکنولوژی، بیوشیمی، کشاورزی، هوا و فضا، پزشکی هسته‌ای، روان‌شناسی، جنگ سخت، جنگ نرم، فلسفه و غیره به کار گرفته و تحت آموزش قرار دهند.

بدیهی است تنها بعد از گذشت چند سال، نوزادان عزیزی که حسابی با موضوعات فوق‌الذکر خو گرفته و به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند، تخصص لازم را هم به دست آورده و در راه پیشرفت و تعالی کشور می‌کوشند.

كتاب و كتابخواني و انواع كتابها

 

عين‌القضات همداني، عارف نامي ايران متوفي به سال 525 ه.ق از مشايخ و شاگرد عمر خيام و امام محمد غزالي (برادر ابوحامد غزالي مشهور)، استادي داشته است به نام شيخ بركه همداني كه كاملاً امي و بي‌سواد بوده، با اين حال عين‌القضات سخت به او ارادت مي‌ورزيده و در نامه‌هاي خود بارها از او ياد كرده و نوشته است:

«هفت سال كم يا بيش بركه را -قدس سره- مي‌ديدم و هرگز زهره نداشتمي كه دست فراكفش او كنم.»1

البته در ميان عارفان كم نيستند افرادي كه استادان بي‌سواد و امي اما فاضل و عارف و واصل داشته‌اند كه مي‌توان به «ابوالعباس قصاب» استاد عطار، «شيخ ابوالحسن خرقاني» (425 ه.ق) و نيز شمس‌الدين تبريزي استاد كامل مولانا، اشاره كرد. معمولاً عرفا چيزهايي كه از اين عارفان نامي ولي امي يا ناشناخته، به‌صورت حضوري ياد گرفته‌اند، بيشتر از استادان علوم كسبي و حصولي بوده است.

هرچند كتاب به معناي اعم آن تنها به معناي اوراقي چند از كاغذ كه در ميان دو جلد چرمي يا مقوايي قرار دارد نيست و مي‌توان آن را شامل كتب انفسي، عقلي، علوي، تكويني و... نيز دانست، اما در عصر ما آنچه بيش از هر چيز اهميت دارد و فرهنگ عمومي را ارتقا مي‌بخشد، همين مطالعه كتاب‌هاي معمولي تحريري است. اهميت مطالعه كتاب و كتابخواني تا بدان حد است كه اگر چنين پديده‌اي وجود نمي‌داشت، قطعاً نام بسياري از بزرگان، از جمله همين بزرگان: بركه، شمس، خرقاني و عالمان و عارفان ديگر زنده و برجاي نمي‌ماند. چنانچه همين مشايخ اگر داراي سواد بودند و چيزي تحرير مي‌كردند، آيندگان را بهره كامل‌تري مي‌رساندند و منشأ آثار و بركات بيشتري مي‌شدند.

ادامه نوشته